FAQ

Veelgestelde vragen

FAQ

Veelgestelde vragen

Merk ik als klant iets van de overstap?

U als klant merkt helemaal niets van de overstap. De overstap wordt geheel geregeld door uw nieuwe energieleverancier. De enige handeling die, u als klant, zou moeten verrichten, is de meterkaart invullen en opsturen.

Mag mijn energiecontract stilzwijgend worden verlengd?

Ja, alleen als het energiecontract wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Dus een contract zonder einddatum. De opzegtermijn is maximaal 30 dagen.

Wat is de bedenkttijd bij het afkopen op afstand?

U heeft altijd 14 dagen bedenktijd

Hoe kan het dat mijn huidige energieleverancier mij als bestaande klant niet een incentive mee geeft?

Wat wij vaak voorbij zien komen, is dat energieleveranciers zich voornamelijk op nieuwe klanten focussen. De laatste tijd zie je wel nieuwe campagnes met leuke aanbiedingen voor bestaande klanten. Maar als je dit voordeel gaat berekenen, zul je merken dat het verschil nihil is ten opzichte van uw huidige contract. Hierdoor is er een behoorlijke schommeling in de energiebranche. Klanten stappen ieder jaar over om zo in ieder geval van het verschil te profiteren.

Wat is mijn opzegvergoeding?<br />

Wordt mijn opzegboete vergoed?

Dat verschilt per energieaanbieder. Tegenwoordig merken wij dat leveranciers bij een 1-jarig contract de boetevergoeding deels vergoeden. Hierdoor is het voor veel klanten mogelijk om binnen een termijn kosteloos over te stappen.

Wat houdt het vastrecht( vaste leveringskosten) in?

Energieleveranciers noemen het vastrecht of wel vaste leveringskosten. Goedkoop-overstappen.nl noemt het administratiekosten. Iedere energieleverancier hanteert administratiekosten en de administratiekosten kunnen behoorlijk verschillen per energieaanbieder. U kunt een laag tarief hanteren, maar is uw vastrecht behoorlijk hoog dan is het mogelijk dat u door de administratiekosten op jaarbasis duurder uit bent dan iemand die hogere tarieven heeft en lage administratiekosten hanteert. Dus let goed op wat uw huidige energieleverancier hanteert aan administratiekosten.

Wat moet ik als klant doen om over te stappen?

Wat moet ik doorgeven aan mijn huidige energieleverancier als ik overstap?

Als u bent overgestapt dan hoeft u als klant niks meer door te geven aan uw huidige energieleverancier. Uw nieuwe energieleverancier zal contact opnemen met uw huidige energieaanbieder.

Hoe werkt het Contract Einde Register (CER)?

In het CER worden alle gegevens van energiecontracten in Nederland bijgehouden. Per lopend contract wordt hierin onder andere de einddatum, de verlengperiode en de opzegtermijn bijgehouden. Bij een overstap kan uw nieuwe energieleverancier dit bestand raadplegen zodat de overstap op de juiste datum ingaat.

Ik heb direct een energieleverancier nodig, waar kan ik direct mijn energielevering aansluiten?

Via www.goedkoop-overstappen.nl kunt u direct een energiecontract aangaan. Mocht u nog meer vragen hierover hebben, kunt u altijd contact met ons opnemen

Kan ik naar een willekeurige energieleverancier overstappen?

Sinds 2004 is de energiemarkt volledig geliberaliseerd. En hierop wordt door de ACM  gecontroleerd. https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemarkt/toezicht/wat-doet-acm-voor-mij-op-energiemarkt.  U kunt vrij kiezen uit het aanbod van energieleveranciers.

Hoe vaak kan ik overstappen?

Zo vaak als u wilt mits u rekening houd met uw contractduur.

Hoe bespaar ik energie op de apparatuur in mijn woning?

Bij het overstappen wordt mij geadviseerd om minder te betalen, kan dit?

Ja, dit is mogelijk, alleen wij adviseren altijd om het zelfde bedrag te behouden om zo een exacte vergelijking te kunnen maken.

Kan ik in de toekomst terug naar mijn oude energieleverancier?

Ja, dat is mogelijk. U wordt op dat moment weer gezien als nieuwe klant waardoor u profiteert van het scherpste aanbod.

Wie betaalt het welkomstgeschenk?

Uw nieuwe energieleverancier betaalt het welkomstgeschenk. Let op uw vastrecht, in het verleden is het voorgekomen dat u gratis producten kreeg. Alleen was uw vastrecht heel hoog. Hierdoor betaalde u als klant via een omweg alsnog voor het product, alleen betaalde u het in termijnen. Welkomstgeschenken worden tegenwoordig als triggers gebruikt om klanten over te laten stappen. U als klant profiteert hiervan optimaal als u ieder jaar overstapt.

Wanneer ontvang ik mijn welkomstpremie?

U ontvangt meestal uw welkomstpremie na uw jaarafrekening. Hiermee garandeert de energieleverancier voor zichzelf dat u, als klant minimaal een jaar klant blijft.

Hoe kom ik achter mijn verbruik?

U hoort als klant jaarlijks een afrekening te ontvangen. Hierin kunt u lezen wat uw verbruik het afgelopen jaar was. En zo kunt u een nieuwe inschatting maken voor uw nieuwe energieleverancier. Heeft u geen jaarafrekening meer, dan is het mogelijk om dit online op te zoeken, u heeft als het goed is inloggegevens om een inzicht te krijgen in uw verbruik. Zo niet vraag deze dan aan bij uw energieleverancier of contacteer ons.

Ik ben overgestapt, wanneer gaat mijn nieuwe energieleverancier leveren?

Mocht u een overstap gemaakt hebben, dan heeft u altijd 14 dagen bedenktijd om hier eventueel van af te zien. Mocht u geen lopend contract hebben dan zal uw nieuwe energieleverancier binnen 2 maanden leveren. Heeft u wel een lopend contract neem dan gerust contact met ons op en wij zullen u precies uitleggen hoe de overstap in zijn werk gaat.

Hoe wordt de TOP 5 op ons website berekend?

De TOP 5 wordt aan de hand van de volgende variables berekend.

Een gemiddeld verbruik van 3500 kWh en 1500m3 per jaar.

  • De geschatte jaarkosten bestaan uit energiebelasting, leveringskosten en netbeheerkosten, inclusief btw en eventueel regiotoeslag gas.
  • Indien bij een pakket verschillende actiekortingen worden aangeboden, wordt in de TOP 5 de hoogste actiekorting getoond.
  • Exclusieve actietarieven en welkomstpremies gelden alleen bij aanmelding via deze website.
  • Uitgegaan wordt van actuele, landelijk geldende aanbiedingen, waarvan de tarieven transparant zijn gepubliceerd op de site van de leverancier. Eventuele kortingen zijn al verwerkt in de jaarkosten
  • De totale jaarkosten worden vergeleken met de gemiddelde jaarkosten van de 3 grootste energieleveranciers, gebaseerd op contracten voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
  • Prijsverschillen tussen energiepakketten worden alleen veroorzaakt door verschillen in leveringskosten en welkomstgeschenken.

Heeft u nog vragen hierover? Neem dan gerust contact met één van onze klantenadviseurs op. Wij willen u graag van dienst zijn met een 100% onafhankelijke advies.